Sabtu, 18 Februari 2012

"weh...ada ninja laaa!!" -itu kata aku time dulu2

ni·qab

noun \ni-ˈkäb\

Definition of NIQAB

: a veil for covering the hair and face except for the eyes that is worn by some Muslim women



Isu kali ini..niqab,,, atau mungkin dikenali sebagai purdah.



niqab in adalah bahagian yg menutupi muka wanita..kalau zaman2 jahil dulu, aku ngan kawan2 slalu wat lawak kalau nampak org pakai niqab ni...
"weh...ade ninja la!"
 tapi itu zaman jahiliah aku la,,
Pertama sekali aku nak cakap .. aku mmg respek la wanita2 muslim yg berniqab ni..tapi isu pasal niqab nih mmg panjang berjela.. lagi2 kalo kat mesia ni..

Niqab selalu menjadi isu debat dimana adakah niqab ini adat atau ajaran Islam? mmg ak x arif la nak ckp pasal isu ni.. tp yg aku yakin dan tau ader beberapa situasi yg berniqab ini x digalakkan;

1. ketika berurusan yg mmg memerlukan identiti kita dikenali.. mcm loan ke..
2. ketika dlam urusan pelajaran...tp yg ni aku x 100% sure.
3. time nak amek exam.

tapi setakat itu je aku tau.kalo nak tau lebih lanjut..sila rujuk pakar2 agama..
tapi yg aku betul2 kagum ngan niqabiah ni.. adalah.. komitment diorang tu.. lagi2 jika kita fikirkan keadaan iklim kebanyakan negara2 islam...
pada hemat aku, secara peribadi .. berniqab adalah..;

1. salah satu cara utk interpret ketaqwaan seorang muslimah!
2. satu cara utk menjaga martabat dan harga diri
3. salah satu cara seorang wanita itu menunjukkan rasa Cinta mereka kepada Allah dan Rasul.

dan bagi aku juga berniqab adalah patut utk seorang wanita yg cantik!(secara peribadi la)

jadi, selepas ini, jgn lah anda terus menghukum atau memberi andaian tentang niqabiah ni seperti melebelkan mereka ni terrorist , atau mengandaikan mereka ni muka cacat ke apa ye?

bagi mereka yg berniqab, teruskan usaha murni anda! =)

1 ulasan:

medickidranting berkata...

salam alaik, bro.

syabas.

sy duk mesir, ngaji medik.

rmai senior sy pkai niqab. ada yg sbb nk elakkan fitnah, tamau bg akhi-akhi hensem berkopiah tgk dia sampai niat pigi tang lain. ada yg pakai sbb ikut cara isteri-isteri Rasulullah. dan tak kureng juge yg pakai sbb tamau kasi mata2 lelaki2 arab yg galok dan liar tengok dia.

sy skadar share je nih, bro.

ikut mazhab syafie, adalah wajib perempuan pakai benda niqab ni. kalau ikut mazhab hanafi pule, tak wajib pun. maka jumhur ulama' amik konklusi, xpe tak pakai pun, takut menyusahkan. mazhab syafie je la yg syadid siket. kalo salah sori ah.

jazakallahukhairankathira.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...