Isnin, 15 Ogos 2011

Celoteh : tugas anak bongsu #Eh....bukan senang taw...

Asalamualaikum...salam ramadhan....
ok harini fixrezzi nak berceloteh pasal anak bongsu...tau x ape tuh anak bongsu?


Dalam istilah Dewan Bahasa dan Pustaka, "bongsu" bermaksud "termuda, paling muda, terkecil, paling kecil, terakhir, paling akhir, penghabisan;
jadi...anak bongsu adalah anak penghabisan ...paling muda dalam sesebuah keluarga...

jadi utk makluman semua...tuan blog ni adalah anak bongsu dalam keluarganya.hmm...anak bongsu mmg sering dikaitkan dengan anak paling manja...anak mak dan semua yg sama taraf dengan nya...tp itu la..mmg x leh lari dengan gelaran2 tu...walaupun si anak bongsu tu x manje langsung pun..hehe...

ok..just nak kongsi pengalaman la sebagai anak bongsu nih..ok...family aku  adalah family yg mmg mementingkan elemen2 dan adab2 bekeluarga...kire mmg jenis bond gile2 punye...respect no 1...sumer tu la kan...so..aku ni ditakdirkan menjadi anak bongsu..
mmg...smpai sekarang la...da lali dengar org dok ckp aku adalah anak manja dan lain2...naik cemiuh ..org utara kata...tp apa yg aku nak kongsikan disini adalah peranan anak bongsu dalam keluarga...

okey...anak bongsu ni mmg akan manja sket...x beberapa independent la nak berdikari dalam hidup dalam peringkat awal keluarga..tp ...bila da sampai tahap keluarga anda menjadi keluarga besar...iaitu di peringkat akhir keluarga, dimana ayah anda menjadi datuk dan ibu anda menjadi opah...tugas anak bongsu ni dah jadi penting sket..

ok....nak tulis stail Dr M lagi la...sebab nak bagi jelas....jelas ek...bukan jeles...
1)bila da masuk usia dewasa, tugas anak bongsu adalah menjadi peneman kepada parent.
2) menjadi
tempat ibu bapa meluahkan perasaan
3)menjadi penghibur mak bapak.
4)menjadi org tgh ala2 PA dari ibu bapa kepada adik beradik lain
5) sebagai tempat lepas geram mak bapak ( ala2 punching bag .tp kadang2 je la nih)
6) menjadi org pertama yg patut respon pasal mak ayah....

ok...list diatas adalh tugas2 anak bongsu bila dah masuk umr2 dewasa dan bujang....dan ini adalah spesific mengikut pengalaman aku dan keluarga aku...haha...aku just nak kongsi pengalaman la ngan korang semua...lagi2 yg suka dok kata anak bongsu ni manje je lebih...BERAT TAW jadi anak manja ni...hrm...lagi2 kalo adikberadik lain semua da kawin...da ada anak....hmm....

So....kepada semua ANAK2 BONGSU yg lain diluar sana....aku nak kasi satu  SALUTE kt you'll....hahah....tq...





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...