Ahad, 24 April 2011

Antara Token Arcade dan Duit yg Tidak Ternilai..apa hubung kaitnye???

Duit..duit...duit...
 Jika hari ini org sibuk membicarakan perihal harga barang naek...gaji x cukup,.dinar emas...atau yg terbaru pasal duit dilaburkan utk emel 1malaysia...saya...bkn mahu memperihalkan tentang itu pada hari ini.walaupun pada hemat saya,,,rancangan PM utk emel itu adalah BAGUS dan HEBAT(bukan sarcastic ok....serius)....tp kenapa kos nya terlalu tinggi? kalo ianya terlalu tinggi...kenapa perlu direvealkan kepada rakyat jumlahnya., aahhh....bukan itu yang saya mahu ceritakan pada  kali ini..

 apa yg saya ingin ceritakan adalah perihat matawang lama....pernah dengar wang kupang? atau duit pisang?haa....cerita ini berkisar sekitar skop tersebut.Saya di IIUM melakukan biznez kecil-kecilan, saya berniaga dalam bidang perkhidmatan...ha...jangan pessimis...saya menyediakan perkhidmatan percetakan secara kecil-kecilan...lebih dikenali ngan nama MOCK PrinTing...haha...

jadi bila wat printing nih..banyak la syiling kan...org bayar pakai syiling...so...bila abeh sem lepas....saya pun pergi la kira semua keuntungan saya (dalam bentuk syiling tu)...tengah2 kira....sekalu tgk...


"aik??? asal ader org tipu aku byr pakai token arcade nih??????!?!?!"

pastuh tengok balik....nih bukan token nih....baca sket......tengok ader tulih...king george VI..la...nih duit asing nih...mana laku nih...nak buang da nih syiling tuh...pastuh saya belek2 lagik skalik....tengok2...


duit syiling Malaya-1939 aka syiling KGVI 1939

 peh....tahun 1939 tuh beb...duit MALAYA NIh...btw fyi.gambar atas tuh adalah duit sebenar yg telah discan menggunakan printer saya...so....jgn tuduh saya wat cerita ye...hahaha...pehh....so...setelah wat2 research yg agak lama....baru la saya tahu duit ape tuh..
tuh duit yg digunakan di tanah melayu pada suatu ketika dulu...gambor raja tuh adalah King George VI, king and emperor of INDIA....british India ye....kalo x tau...tnye En. Google..hehehe...dan harga syiling ni kalo skang boleyh mencapai
150% dari nilai die pada hari ini...pehhh....(pak cik kayoo!!!)

sp...saya ingin berkongsi cerita ini pada anda semua...dengan pengajaran cerita ini....ALWAYS EXPECT THE UNEXPECTED...AND THINK B4 ACT...dan juga....setinggi2 penghargaan kepada sesiapa yg terbayar syiling tuh kat saya...(JANGAN NAK GATAL2 DECLARE YG SYILING TUH  KORANG PUNYA) HAHAHA....TERIMA KASIH....!!!


p\s: kalo nak tau ke nak deal pasal syiling nih....leh twit saya @fixrezzi....tq... 




1 ulasan:

mat_slumberz2041 berkata...

wa,, mok mahal tu lau jual duit syiling lame tu hehe

tlng klik :)
http://www.rm20segera.com/?r=sunuy89
nk join pun leh :P
aku saje je cube2 bnde nie :)

(yunus)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...