Ahad, 20 Mac 2011

Icon Islam: Laksamana Haji Muhammad Cheng Ho

Asalamualaikum~~.
Kali ini saya memperkenalkan siri baru dalam blog saya, iaitu siri Icon Islam. Fokus saya pada kali ini adalah Laksamana Haji Muhammad Cheng Ho, atau lebih dikenali dengan Laksamana Cheng Ho,Zheng He, Sam Poh.

Haji Muhamad Cheng Ho? mesti ada tertanya2...sesuka hati je kan fixrezzi ni kate die nie haji Muhammad lak kan? hehehe....jgn terkejut...pada sesiapa yg mungkin x tahu lagi...beliau adalah seorang muslim!!!dan telah menunaikan Haji...ok2...mari saya ceritakan serba sedikit tentang biodata dan cerita mengenai tokoh Islam ini..


Nama sebenar...mengikut kajian pakar2 sejarah...adalah Ma Sam Po..perkataan Ma ni mengikut sumber adalah pengganti Muhammad dlm bahasa Cina.(ada juga kata Mansor).beliau adalah cina dari etnic monggol-arab.(ade gak kata uzbek-turks).Mengikut salasilah keluarga, beliau adalah keturunan ke 35 dalam keluarga Nabi SAW.
Mula bekerja di istana
pada umur 12 thn..menjadi sida-sida(eunuch),dlm pemerintahan Dynasti Ming yg dimana ramai x tahu yg dinasti ni adalah dinasti Islam..beliau berasal dari Yunan,yang sehingga hari ini majoriti penduduknya adalah Islam.Beliau menjadi org kuat dalam dinasti ming ini walau hanyalah sida-sida.Berkhidmat dibawah 3 maharaja,beliau menjadi ketua angkatan laut China.

Beliau terkenal dengan 7 pelayarannya serata dunia..dari asia tenggara hingga ke afrika..tp beliau bukanlah penjajah.misinya hanya utk menyampaikan bukti kuasa dan menjalinkan hubungan diplomatik China ke negara lain.Tapi beliau pasti menjalankan kerja2 dakhwah ke setiap tempat beliau singgah.Setiap pelayaran akan dilengkapi lebih 300 buah kapal.yg sememangnya canggih!!






dan selalunya dahwah disampaikan melalui anak2 kapal beliau,walaupun anak-anak kapalnya bukanlah semuanya islam.dan oleh kerana bukan semua anak kapalnya islam, maka jadilah pula laksamana cheng ho ni jd sembahan keramat bg yg bukan Islam...sembahan keramat? pernah dengar Sam Poh Tong?banyak tokong2 ini di serata Malaya...yg glemer mungkin di Ipoh dan Penang...

fakta menarik pasal Sam Poh Tong(tokong Sam Poh):
  1. Ada generasi lama, dan generasi yg wat tokong ni , tahu yg Cheng Ho adalah Islam, tp still sembah.
  2. persembahan dalam pemujaan (offering) dalam tokong ni , adalah diharamkan menggunakan perkara2 yg haram dalam Islam.ex. babi dan arak.
kembali kepada tajuk asal..Cheng ho mmg seorg pelayar yg hebat...sehebat ibn battuta dan mmg lagik hebat dari chistopher columbus dan magelan.Kapal-kapal beliau mesti dinakhodakan ramai...dari 6-9 org...disebabkan saisnya yg super besar..beliau adalah seorang pendakwah,pelayar,dan pemimpin hebat Islam yg ramai tidak tahu.

saya akhiri post ni dengan fakta-fakta menarik berkenaan Cheng Ho.
  1. ada teory mengatakan cheng ho sampai ke amerika, kerana dijumpai plak(plaque) diplomatik maharaja dinasti ming di amerika,dan teory kaum Cherokee,kaum red indian, pandai membuat tembikar, dan tembikar tu sama quality dgn China. Teory ini dikukuhkan dengan sebab catatan ke 6&7 cheng ho telah dibakar pihak Istana dan ada pula mendakwa cheng ho sebenarnya melakukan 10 pelayaran.
  2. Kapal cheng ho ni, kalo kene pukul ribut,hancur...kapal die still bleh blayar...sebab kalo hancur,,,kapal tu akan jadi macam kapal2 kecik...ada bahagian2..(kewl!!!)
  3. ada sejenis kapal,dalam armada cheng ho...menanam sayur-sayuran utk bekalan...dalam kapal pun boleh tanam sayur...kita yg ada tanah skit2 pon malas..
  4. kebanyakan Keislaman di nusantara ni adalah jasa-jasa Cheng Ho..atas pelayaran nya yang bawak Islam bersama-sama...
  5. fakta sejarah melayu mungkin boleh dipertikai,kerana catatan tahun x sync.time sultan mansor shah jadi sultan ,cheng ho da meniggal lbh kurang 20 thn!!!dan tiada keluarga Hang di Cina!!( kene wat kajian ni!!)
Saya boleh menulis dan bercerita tentang topik ini kerana saya baru sahaja mengikuti ceramah oleh Ann Wann Seng, penulis buku -Laksamana Haji Muhammad Cheng Ho.untuk keterangan lanjut, boleh dptkan naskah buku ini di kedai2 berdekatan.

P/S: Terima kasih kepada Sister Norita atas jemputan ke talk tersebut, dan ucapan terima kasih kepada warga PKPIM dan PKPIWP atas layanan mesra kalian...terima kasih.

    3 ulasan:

    Wak Dol berkata...

    A.p.f.s.t.p.g.h.b.u.

    fixrezzi berkata...

    woi wak...ko ingat aku phm?

    Shang berkata...

    saya ulangi lagi CHENG HO/ZHANG HE bukanlah seorang muslim

    Bukti peninggalan Cheng Ho di THAILAND Selatan berupa tempat sembahyang umat BUDDHA ada tercatat juga di prasasti(jika muslim/islam ini namanya sirik membuat berhala dan tidak sesuai dengan sharia islam)

    Cheng Ho hanyalah sida sida/kasim yang tentunya sudah disunat habis dan kasim kasim adalah banci/homo/bencong agar tidak meniduri atau menganggu selir2 kaisar(homo/banci/bencong adalah haram bagi ajaran muslim).

    Terakhir dan lebih mantapnya Cheng Ho waktu matinya di bakar/kremasi pake adat TAOISME (jelas tidak sesuai dengan cara tradisi islam yang dikubur)
    Jadi jelasnya muslim bodoh atau ketipu sejarah dunia telah tahu Cheng Ho bukan muslim dan literatur yang komplit Cheng Ho bukan muslim ada di perpustakaan umum Beijing ,China.

    Dan tanpa malunya muslim telah membangun sebuah mesjid dan dinamakan Mesjid laksamana cheng ho di Surabaya ,jawa timur ,indonesia.

    Tambahan :hanya muslim /kacung kacung arab/abu khosim dari malaysia dan indonesia saja yang mengakui dan percaya cheng ho adalah muslim

    Klaim klaim promosi islam Cheng Ho islam baru juga ada pada tahun 1980 diterbitkan buku tersebut di malaysia oleh seorang keturunan china malaysia saja, dan bagaimana jika klaim cheng Ho buddha di lakukan oleh masyarakat Thailand yang jelasnya bukti peninggalannya ada ,tapi memang kekonyolan ini hanya ada di dunia muslim main klaim untuk promosi keimanan yang sesat.

    Contoh terbaru neil amstrong setelah mendengar adzan di bulan jadi muslim
    ini sudah di bantah sendiri oleh orangnya dan mana bisa tempat hampa udara suara bisa terdengar.
    Presiden carlos menem muslim ini hanya karena carlos menem tahu dan pernah berkunjung saja ke ARAB dan memakai busana tradisi setempat sama seperti cerita napoleon bonaparte..

    SUMBER Yang mengatakan cheng ho muslim saja baru ada pada awal tahun
    1980 dimana diterbitkan buku itu oleh keturunan china kelahiran
    malaysia,sebelum itu tidak ada berita cheng ho itu muslim

    BUKAN HANYA DI THAILAND SELATAN SAJA ADA PRASASTI DAN KUIL BUDDHA YANG DI BANGUN OLEH ZHANG HE TAPI DI SRI LANKA DINAMAKAN Galle Trilingual Inscription dan sekarang tersimpan di museum Colombo National Museum.(INI BUKTI JELAS LAGI )

    http://en.wikipedia.org/wiki/Galle_Trilingual_Inscription

    The Galle Trilingual Inscription was a stone tablet inscription in three languages, Chinese, Tamil and Persian, that was erected in 1411 in Galle, Sri Lanka to commemorate the second visit to Sri Lanka by the Chinese admiral Zheng He by offerings made by him and others to the Buddhist Temple on the Mountain of Sri Lanka. It was discovered in Galle in 1911 and is now preserved in the Colombo National Museum.

    On his third voyage, Zheng He sailed from China in 1409, and carried with it the trilingual tablet which Zheng He planned to erect in Sri Lanka. The date equates to 15 February 1409, indicating that it was inscribed in Nanjing before the fleet set out. The Chinese portion gives praise to Buddha and records lavish offerings in his honour

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...