Isnin, 24 Mei 2010

SMSAH WIND ORCHESTRA..PERBEZAAN DARI SEREMBAN KE JITRA DAN CYBERJAYA KE JITRA...CERITA DISEBALINYA...

sepanjang aku berada dalam pasukan pancaragam,tiada apa yang lagi menggembirakan selain dari memenangi SBP wind orchestra 2004,dan tiada lagi yang lebih menyedihkan dari gagal mempertahankan kejuaraan tersebut.
apa yang aku ingin bongkar adalah kenapa dan bagaimana pasukan wind pada tahun 2004 itu menang dan kenapa pasukan 2005 kalah dari persektif aku sendiri.

rahsia 2004.
aku akan menceritakan dari persepktif aku bermula seawal 2002,pada tahun itu aku masuk dan terpesona dengan pancaragam.pada realitinya tiada yang harus dibanggakan untuk menyertai pancaragam,tiada prestasi membanggakan,alatan buruk,tidak diperuntukkan apa2 malahan tidak diharapkan apa2 dari seluruh warga jenan ketika itu.tapi ,itulah yang aku impikan pada masa itu,segalanya indah..

dengan segala kejian dan cacian senior dan rakan,aku tetap setia dengan pancaragam,dengan cacian mereka kami semua memeriahkan hari sukan tanpa gagal,dengan cacian mereka kami pergi ke function2 seluruh kedah..dengan cacian mereka juga kami memenangi pertandingan marching band kedah(bukan military band macam asma tuh ).kami mula melangkah sedikit demi sedikit.

tapi dengan segala cacian itulah yang membuatkan kami lebih kuat,lebih jitu.pada tahun 2004 itu,sebenarnya dalam diri aku,selain aku perlu berjuang utk piala itu,aku x nafikan aku ingin sekadar mengalahkan Alam Shah dan juga utk balik dan menutup segala mulut2 yang mencaci,kaki2 yang menerajang atas sebab kami budak band...

pada waktu sebelum pertandingan,di bilik persediaan,tiada apa selain dalam jiwa aku utk mencapai segala target dan mengalahkan alam shah..malahan,seluruh ahli band secara terang2an beramai2 bersorak utk mengalahkan alam shah...haha...mungkin kelaka kalau difikirkan kembali..

dan dengan sekadar itu...kami berupaya menggapai gelaran juara..aku ingat lagi...aku menangis ketika diumum juara...bukan apa...ini semua bagaikan mimpi bagi aku...yang pertama kali masuk pertandingan tersebut dan terus menang...dan ditambahlagi tangisan itu terjadi kerana aku tidak berjaya memainkan solo part aku dengan sempurna...itu yang sebenarnya yang aku tangiskan..pulang kami dengan penuh sorak sorai ke jitra..tapi tiada sorakan gembira yang nyata ketika kami jejak kaki di bumi jenan...aku rasa...kerana semua org terkejut agaknya..haha..ambil yg positive...haha


2005

dengan perasaan penuh yakin dan agak banga,pertandingan pada masa itu adalah yang aku paling tidak suka,ntah mengapa,semua ahli macam begitu bangga dengan kemenangan lalu...betul atau tidak aku tidak tahu.tapi aku dapat merasakannya.dengan angkuh kami taruhkan lagu yang jauh lebih  tinggi skillnya,dan aku harus akui,lagu-lagu tahun tersebut aku memang x master ..dengan angkuhnya,berblazer hitam berbow ...kami naik kepentas SSP...dan jauh disudut hati,aku sedar keangguhan telah membunuh kami.keangkuhan telah memakan segala ilmu yang aku ada bersama2 euphonium...betul atau tidak apa yang aku coret ini aku ponk tidak tahu..

tanpa lagi cacian yang teruk,tanpa makian pelajar lain,kami pergi bertanding kali ini.tanpa ada apa2 tekanan...tapi apa yang terjadi jauh dengan apa yang telah diimpikan..kami kalah dengan teruk..kami pulang dengan penuh kesuraman.dari cyberjaya hingga jitra...semuanya sugul,,x mampu ketawa...apa yang menemani jiwa aku ketika itu adalah lagu So7..."aku pulang...tanpa dendam.."


2006.
tiada lagi hati dan perasaan aku sekuat 2004 utk bertanding...segala2 berkaitan WO terus kabur dari ingatan aku...aku sendiri tidak ingat apa yang terjadi...apa yang aku tahu...sejurus habis WO..aku buang jauh2 segala hal kait mengait band dari diri aku...aku tidak langsung ambil peduli...aku langsung tidak kesah...maaf kepada dasuki...aku lari dari tanggungjwapku sebagai SU..aku semacam begitu kecewa...kalo ader sesiapa yang ingat apa terjadi WO 2006.tolong ceritakan kepadaku...kerana aku langsung tidak ingat apa yang berlaku..
mungkin kerana terlalu pahit untuk ditelan.terlalu perit untk dingat...


apa yang aku harap...SMSAH WO dapat kembali kepada standartnya seperti dulu...walau aku semacam tidak hiraukan lagi pertandingan ini...aku harap ,jika ada ahli WO yang baca ini....aku sentiasa menghembus irama Alvamar dalam nafasku,dan melodi Getaran dalam Jiwaku.....dan insyAllah..aku pasti turun memberi sokongan kali pertandingan tahun ini...insyAllah!!good luck!!

3 ulasan:

Sang Karipap berkata...

So, what lesson that u learn from that?

Dont ever be too confident..hehe

Anyway, benda yg dah lepas tu biar la lepas. Apa kata ngko gunakan pengalaman ko tu utk bentuk balik foundation SMSAHWO?

itisrajah berkata...

betul kate sang karipap.
yang da lepas, biarlah lepas.
semoga smsah band terus maju.
=)

Aiman Najmi berkata...

x pa jngn risau SMSAH BAND akn terus maju ke hadapan. bukti 2009-DANSE DIABOLIQUE- dpt msuk FINALE & GOT 3RD PLACE. 2013-PERSEUS- WE GOT TO THE FINALE AND WE'LL PROMISE THAT SMSAH BAND will get up from a long sadness...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...