Rabu, 10 Disember 2008

professionalism and diplomatist?!?!

Perkataan yg memang macam bosan nak dengar...tp cuba fikirkan .renung pengalaman anda.pernahkah sifat ini menyelamatkan anda?pernahkah sifat ini pernah membantu anda?

sebagai seorang remaja.yg sebenarnya yg sudah hampir ke alam dewasa.bertindak keanarchism , rebellious memang sebati dengan jiwa gelora membara anak muda.penat menjadi hypocrite semata2 x paham tentang professionalism.sanggup bermuka,bertindak hentam keromo,dengan kata lain membabi buta sahaja..

aku baru sedar bahwa bukan susah untuk mengaplikasikan perkara ini dalam hidup.perlu sedikit kesopanan dan kebijaksanaan.the benefit to be a professional and diplomatist is you akan merasa selesa apabila semua kerja anda dilakukan dalam channel yg betul,yg penting sah.Jiwa aman,minda x berserabut.dan paling penting,anda tidak perlu lagi memikirkan pelan2 dan segala 'blueprint' utk meloloskan diri anda dr segala kemungkinan.

mungkin agak berserabut penerangan aku bukan?
contohnya begini.bayangkan esok anda ada kuliah...hari ini anda perlu balik lewat dan hampir 100 percent anda tidak akan dapat hadir ke kuliah yg amat penting itu.atas kerana kesedaran bahwa ilmu itu berharga dan attendance juga bernilai amat.
apa yg anda perlu lakukan hanyalah menjadi seorang professional dan diplomatist.
pergi sahaja ke bilik pensyarah anda.bincangkan masalah,dan cari penyelesaian ..kelebihan yg bakal anda dapat,mengikut tuah dan rezeki,anda x dikra ponteng dan mungkin anda dapat satu slot consultation hour bersama pesyarah kesayangan anda.mudah bukan?

kadangkala,penat juga menjadi anarchist dan rebellions ini..penat nak memikir perkara yg tidak seharusnya...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...