Selasa, 30 Mac 2010

Perihal Pengurusan Kewangan

Pengurusan Kewangan adalah cara mengetahui ke mana harus menghabiskan wang anda hari ini, dan di mana anda inginkan di masa depan. Tentukan matlamat fokus kewangan anda - ini adalah untuk memberi kesempatan kepada anda untuk memutuskan apa yang benar-benar mahu anda lakukan dengan wang anda, dan tujuan-tujuan tersebut tanpa perlu meminjam mereka.

Set target sepesifik
Sebelum anda mula untuk menyimpan, untuk menentukan apa yang anda inginkan, dan pada bila pun anda inginkan, dan berapa banyak kos.

Ada tiga jenis sasaran: jangka pendek (dicapai dalam waktu kurang dari satu tahun), dan jangka sederhana (boleh dicapai dalam masa dua hingga lima tahun) dan jangka panjang (boleh dicapai dalam masa lima tahun plus). Jika anda mempunyai beberapa tujuan, anda boleh memilih untuk bekerja untuk semua target sekaligus, atau fokus pada satu dan kemudian berikutnya. Kira jumlah yang anda perlukan untuk menyimpan:

Objektif jangka pendek dan sederhana, ialah mengira berapa banyak anda harus menyesuaikan simpanan anda pada setiap bulan adalah sederhana: kos dibahagikan dengan jumlah bulan anda harus menyimpan.

Sebagai contoh: komputer riba yang anda inginkan adalah $ 800, atau hampir. MYR 2800, dan anda akan seperti dalam enam bulan. Untuk tujuan ini, anda perlu memperuntukkan $ 133 atau 465,5 ringgit Malaysia per bulan ($ 800 / 6 = $ 133).

Objektif jangka panjang adalah agak rumit kerana sesuatu yang positif: anda boleh menyimpan ke tabung simpanan dan pelaburan, yang akan membantu anda mencapai matlamat tabungan anda. Penggunaan kalkulator kewangan dan masukkan nombor:


Sebagai contoh: tujuan anda adalah untuk menjimatkan $ 10.000 dalam sepuluh tahun untuk pendidikan universiti anda. Jika pengembalian tahunan (bunga) puratanaya, lapan peratus, harus ditetapkan hanya $ 55 per bulan

Bunga anda boleh tetapkan bergantung pada produk pelaburan yang anda pilih. ganjaran yang lebih tinggi, bagaimanapun, semakin besar risikonya. Jangan melabur jika anda tidak betul-betul memahami pelaburan itu.

Fleksibel
Ketika menabung untuk tujuan, dan fleksibel. Jika anda tidak boleh menguruskan untuk menyimpan jumlah yang anda fikir anda boleh, jangan menyerah. Pertimbangkan untuk memanjangkan tempoh masa untuk mencapai tujuan, untuk mengurangkan jumlah, atau meningkatkan pendapatan anda, sehingga anda boleh menyimpan lebih banyak.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...